5
6

Telewizja internetowa – co trzeba wiedzieć?

Telewizja internetowa pojawiła się stosunkowo niedawno ale można śmiało powiedzieć, że dziś powoli staje się alternatywą dla tradycyjnej kablówki. Dziś treści internetowe możemy oglądać w dwóch formach IPTV oraz OTT. 

Zalety systemu OTT

Jeśli chodzi o zalety tych dwóch technologii, można śmiało stwierdzić, że OTT jest niekwestionowanym liderem, sądząc po wygodzie i dostępności dla użytkownika końcowego. OTT nie jest powiązany z żadnym konkretnym operatorem i jest dostępny w dowolnym miejscu na świecie, w którym jest dostęp do Internetu. Wysoka jakość treści filmy online, gdzie chcesz i jak chcesz, a także możliwość przeglądania na urządzeniach mobilnych, adaptacyjna przepływność (technologia, która dostosowuje się do określonej prędkości kanału internetowego) oraz szeroki zakres usług interaktywnych – wszystko to odróżnia OTT od IPTV. Nadawanie może być realizowane nie tylko przez operatora posiadającego dostęp do kont subskrybentów, ale także przez dowolnego właściciela treści medialnych.

Wady systemu OTT

 Jeśli chodzi o wady technologii OTT, należy zauważyć, że treść jest dostarczana za pośrednictwem niezarządzanej sieci. Oznacza to, że właściciel treści nie może kontrolować szerokości kanału subskrybenta. Dlatego filmy online czasami zwalniają w momencie buforowania i mogą mieć niską jakość. Ten problem można jednak rozwiązać. Ponieważ głównym zadaniem operatora jest zapewnienie użytkownikowi ciągłego strumienia bez opóźnień i spowolnień, szybkość transmisji musi być dostosowana do prędkości połączenia internetowego. W ten sposób subskrybent odbiera ciągłą transmisję, której jakość zmienia się w każdym momencie, gdy prędkość połączenia wzrasta lub spada. Ta zasada pozwala uniknąć buforowania i związanych z tym opóźnień obrazu, zapewniając optymalną jakość obrazu. Głównym problemem w świadczeniu usług OTT jest realizacja subskrypcji użytkowników, a sądząc po najnowszych trendach rozwojowych w tym segmencie rynku telewizyjnego, doprowadzi to do tego, że najprawdopodobniej model reklamowy stanie się głównym sposobem zarabiania na OTT. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu dystrybucji technologii OTT, staje się ona coraz bardziej atrakcyjna w oczach reklamodawców, a reklama OTT może w niedalekiej przyszłości dotrzeć do takich samych ilości odbiorców jak telewizja. Ponadto otworzy to dodatkowe możliwości dla subskrybentów: dzięki modelowi subskrypcji reklamowej użytkownicy nadal będą mieli dostęp do szerokiej gamy wysokiej jakości treści, które będą dostępne tylko dla operatorów i dostawców.

Z tego punktu widzenia OTT jest niezwykle obiecującym i wygodnym sposobem rozwijania i generowania przychodu z usług dostarczania wysokiej jakości treści medialnych. Co więcej, jest to wygodne zarówno dla dostawców, jak i użytkowników. Zalety tej technologii mogą również obejmować możliwość nadawania na wiele rodzajów urządzeń, niezależnie od tego, czy jest to odbiornik telewizji cyfrowej (STB), iPad, czy smartfon, bezpośrednio do użytkownika, z pominięciem pośredników. Szeroką gamę urządzeń tłumaczy łatwość integracji i zarządzania. Ponadto treść można niezawodnie chronić przed kopiowaniem, a technologia może zapewnić opłacalne utrzymanie sieci i innych zasobów. Użytkownicy, oprócz szerokiej gamy urządzeń odbiorczych, docenią również wysoki stopień interaktywności oraz wygodny interfejs, który pomoże ci nie pomylić się przy wyborze z listami kanałów telewizyjnych i archiwami wideo. Ogólnie rzecz biorąc, można śmiało powiedzieć, że OTT jest uważany za główny kierunek rozwoju usług medialnych, który dyktuje nowe zasady rynku, prowadzenia działalności gospodarczej oraz rozwoju gustów, oczekiwań i preferencji użytkowników.